Inwentaryzacja towarów w firmie, śledzenie produktów opuszczających magazyn i inne działania, które mają zadanie rejestrację środków trwałych, wymagają zastosowania skutecznej technologii. Takiej, która pozwoli przeprowadzić całe przedsięwzięcie możliwie szybko, bezbłędnie i jak najmniejszymi kosztami. Przedsiębiorcy zwykle decydują się na jedną z dwóch opcji. Kody kreskowe albo nowsze od nich tagi RFID. Która z nich w praktyce jest lepsza i czym różnią się między sobą? Czy RFID zastąpi kody kreskowe?
RFID i kody kreskowe służą do tego samego, ale działają na zupełnie innej zasadzie. Co dokładnie je różni?
Identyfikacja towarów oznaczonych kodami kreskowymi przebiega przy użyciu czytnika emitującego silnie skoncentrowaną wiązkę światła.
Po nakierowaniu na kod (zestawienie białych i czarnych pasów) światło jest odbijane przez pasy jasne i pochłaniane przez pasy ciemne. To z kolei przekłada się na wytworzenie mocniejszego lub słabszego sygnału uzależnionego także od grubości poszczególnych pól w obrębie kodu.
Sygnał jest przekształcany przez komputer czytnika na informację zrozumiałą przez człowieka.
Obecnie stosuje się kody kreskowe jedno- i dwuwymiarowe.
Wyróżnia się kilka rodzajów skanerów, w tym laserowe, diodowe, typu linear imager oraz area imager.
Do zalet kodów kreskowych zalicza się przede wszystkim łatwość korzystania z nich i niski koszt wdrożenia. Są one też uniwersalne i mogą zostać umieszczone praktycznie na każdej powierzchni.
Niestety wad kodów kreskowych jest całkiem sporo. Przede wszystkim mogą one skanować towar z bliskiej odległości i muszą mieć go w linii emisji sygnału. Każdy kod musi być skanowany pojedynczo.
Dodatkowo jest to rozwiązanie dosyć awaryjne. Wystarczy zerwanie części kodu lub jego porysowanie, aby produktu nie dało się odczytać.
Technologia RFID (ang. Radio Frequency Identification) wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych.
Czytnik wysyła sygnał, który jest odczytywany przez znacznik (tag) przymocowany do produktu. To niewielka etykieta lub transponder zasilany przez pole elektromagnetyczne emitowane przez czytnik. W tagu zapisane są informacje dotyczące danego środka trwałego. Informacje można wielokrotnie usuwać i nadpisywać nowe w razie potrzeby.
W praktyce wyróżnia się kilka rodzajów tagów RFID.
Ze względu na budowę jest to inlay, label lub znacznik w obudowie.
Jeśli chodzi o częstotliwość, to wyodrębnia się znaczniki o niskiej, wysokiej i ultrawysokiej częstotliwości.
Dlaczego RFID jest lepszy od kodu kreskowego? Przyczyn jest przynajmniej kilka:
Czy RFID jest ulepszeniem kodu kreskowego? Zasadniczo tak, choć nie jest to technologia całkowicie pozbawiona wad. Największym mankamentem jest skanowanie informacji, jeżeli fala radiowa ma przejść przez ciecz (np. zbiornik) lub metal. Oba materiały zmniejszają zasięg działania czytnika.
Pamiętaj również, że pasma częstotliwości dla różnych rodzajów czytników mogą być nieco odmienne w poszczególnych krajach. W przypadku odczytu wielu tagów jednocześnie czas zbierania informacji może ulec wydłużeniu, choć najprawdopodobniej i tak będzie daleko krótszy niż w przypadku manualnego skanowania każdego kodu kreskowego.
Różnic między kodami kreskowymi a technologią RFID jest wiele. Sprawdź najważniejsze spośród nich w czytelnej tabeli.
Cecha | Kody kreskowe | Technologia RFID |
Wielokrotne użycie znacznika | Nie | Tak |
Trwałość | Podatny na uszkodzenia | Wytrzymały |
Liczba obiektów skanowanych jednocześnie | Jeden | Nawet setki tagów jednocześnie |
Zasięg | Kilka centymetrów | Nawet kilkanaście metrów |
Koszt wdrożenia technologii | Bardzo niski | Wysoki |
Szybkość odczytu | Konieczność pojedynczego odczytu manualnego każdego kodu (raz na kilka/kilkanaście sekund) | Możliwość masowego odczytywania znaczników (nawet kilkaset w ciągu sekundy). |
Czy można łatwo wdrożyć technologię w firmie? | Tak | Wymaga starannego planowania i programowania tagów |
Wdrożenie technologii RFID kosztuje więcej niż kodów kreskowych, ponieważ tagi trzeba kupić i zaprogramować, natomiast kody kreskowe są drukowane bezpośrednio na towarze. W praktyce jednak ten sam tag można stosować wielokrotnie, podczas gdy „przeprogramowanie” kodu kreskowego jest niemożliwe. W ostatecznym rozrachunku, w dłuższej perspektywie może więc się okazać, że taniej wyniesie Cię inwestycja w technologię RFID.
Wybór technologii do znakowania aktywów ma ogromne znaczenie dla firmy, ponieważ RFID i kody kreskowe nie są ze sobą kompatybilne. Zapis informacji o produkcie oraz ich odczytanie następuje w zupełnie inny sposób.
Obecnie trudno powiedzieć, co zastąpi kody kreskowe za kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. W perspektywie kilkuletniej można jednak spodziewać się dominacji technologii radiowej RFID jako uniwersalnej i dającej znacznie większe możliwości w dynamicznie rozwijającym się biznesowym środowisku.
Jeśli więc już teraz chcesz zadbać o przyszłość swojej firmy i zainwestować w technologię RFID, skontaktuj się z nami! Podpowiemy Ci, co zyskasz z tym rozwiązaniem, gdzie je zastosować i jak bezpiecznie i skutecznie wdrożyć je w firmie.