Słyszałeś już o fenomenie technologii RFID? Działasz w handlu i zastanawiasz się, jak wykorzystać tę technologię u siebie? U nas znajdziesz 5 sposobów, które już teraz rewolucjonizują branżę retail. Wybierając je możesz poprawić bezpieczeństwo swojego biznesu, usprawnić zarządzanie towarem czy zwiększyć zadowolenie klientów płynące z robienia zakupów. Poznaj zastosowanie technologii RFID w sklepach.
Radiowa komunikacja między tagami a czytnikiem umożliwia skanowanie wielu obiektów jednocześnie.
Każdy znacznik możesz zaprogramować wiele razy, z łatwością więc dostosujesz go do bieżących potrzeb. W przeciwieństwie do klasycznych kodów kreskowych technologię RFID wdrożysz na dużą skalę w krótkim czasie.
System ten jest również mniej awaryjny i praktycznie bezobsługowy. Wszystko to sprawia, że dobrze sprawdza się w sklepach z odzieżą, elektroniką i nie tylko.
Dużą zaletą technologii radiowej jest jej uniwersalność.
Dalej znajdziesz przykłady, w jaki sposób sklepy wykorzystują systemy RFID i w jaki Ty też możesz z nich korzystać w branży retail.
Inwentaryzacja w większych sklepach spędza sen z powiek niejednemu pracownikowi. Jeżeli produktów jest tysiące, o błąd łatwo. Korzystając z RFID, mogą oni to jednak zrobić szybciej i dokładniej.
Twoi pracownicy zeskanują jednocześnie wiele obiektów. Dobór odpowiedniej częstotliwości powoduje też, że nie muszą oni podchodzić do każdej sztuki towaru na niewielką odległość, jak jest to w przypadku kodów kreskowych. Pracownicy mogą je skanować, nie widząc nawet dokładnie, skąd są odczytywane informacje.
Dzięki RFID inwentaryzacja przebiega znacznie szybciej, zajmuje mniej czasu i nie wymaga angażowania wielu pracowników, co dla pracodawcy oznacza niższe koszty.
Kradzież towaru w sklepach to jedna z przyczyn strat biznesowych i rozbieżności w stanie produktów. Dzięki radiowej komunikacji możesz ograniczyć takie wypadki do minimum.
Otagowanie produktów powoduje, że są one wykrywane przez czytnik wbudowany w bramkę. Wykrywanie działa we wszystkich kierunkach. Jednocześnie uruchamia się dopiero wtedy, kiedy czytnik wykryje tag (który nie został zdezaktywowany przy kasie podczas zakupu), więc bramka nie generuje zużycia energii elektrycznej przez cały czas.
Nowoczesne bramki antykradzieżowe mogą być nawet wyposażone w aplikację webową pozwalającą na monitorowanie statystyk takich jak liczba uruchomionych alarmów, stanu technicznego bramek czy konfigurację ustawień.
Obecnie bramki montowane w sklepach są dyskretne, nie rzucają się w oczy jak jeszcze kilkanaście lat temu, więc klienci nie czują, że znajdują się „pod nadzorem”.
W handlu kasy samoobsługowe to jeden z trendów rozwoju branży, który ma poprawić tzw. User Experience, czyli jakość doświadczeń płynących z korzystania z usług danego punktu sprzedażowego.
Jak działają kasy samoobsługowe RFID? Czytnik automatycznie wykrywa, że towar z koszyka trafił do kasy. Następnie wbudowany komputer przelicza wartość sumaryczną zakupów z uwzględnieniem rabatów i przecen.
Zalet takiego rozwiązania jest przynajmniej kilka:
Kolejnym zastosowaniem dla RFID w handlu odzieżą są przymierzalnie. Otagowanie koszulki czy spodni pozwala ustalić, które towary zostały zabrane z półki, ale nie tylko. Nowoczesne systemy rejestrują rodzaj i rozmiar odzieży lub obuwia. Następnie te informacje przetwarza system. Dzięki temu na ciekłokrystalicznym wyświetlaczu zamontowanym w przebieralni kupujący od razu widzi sugestie dotyczące uzupełniających części kolekcji czy informacje o dostępności alternatywnych rozmiarów.
System w przebieralni możesz zintegrować z softwarem sklepowym tak, aby pracownik otrzymywał powiadomienie o prośbie pozostawionej przez kupującego, np. przyniesienia innego rozmiaru. Taka obsługa klienta jest bardzo dyskretna, ale niezwykle skuteczna.
Właśnie takie rozwiązanie wdrożyliśmy w sklepie ANSWEAR i PRM Concept Store.
Klient, który usiłuje znaleźć poszukiwany towar przez dłuższy czas, prędzej lub później zrezygnuje z zakupu i zacznie kojarzyć sklep z takim, gdzie „nic się nie da znaleźć”. Aby zmniejszyć to ryzyko, możesz zaimplementować technologię RFID, jako tzw. smart shelving.
Wykorzystując dane zapisane w systemie oraz tagach Twoi pracownicy mogą łatwo zidentyfikować położenie poszczególnych produktów i zaprowadzić do nich klienta.
Warto wspomnieć, że RFID to tylko jeden z elementów inteligentnych półek sklepowych. W szerokim kontekście wykorzystują one również wiele innych technologii jak:
Dzięki RFID możesz uczynić handel bardziej wydajnym, zyskowniejszym, jak i łatwiej dostępnym dla konsumenta. Im mniej czynności będzie on musiał wykonać między wejściem do sklepu a wyjściem z niego, tym większa szansa, że zdecyduje się na zakupy i powrót.