Opisywane wdrożenie zostało zrealizowane w polskim porcie morskim, w którym znajduje się terminal przeładunkowy materiałów sypkich. Materiały są przeładowywane z przypływających statków na samochody ciężarowe, jak również z samochodów ciężarowych na statki.
Głównym celem wdrożenia RFID było skrócenie cyklu przejazdu pojazdu przez terminal, co wpłynęło na skrócenie czasu pobytu statku w porcie. Było to szczególnie istotne z uwagi na wysoki koszt związany z opłatami portowymi. Kolejnym celem było wyeliminowanie możliwości tworzenia się korków przed wjazdem do terminalu w przypadku spiętrzeń samochodów.
Aby osiągnąć założone cele, zdecydowano się na wdrożenie dwóch podstawowych i zintegrowanych elementów rozwiązania, tj. parkingu buforowego przed terminalem oraz systemu RFID umożliwiającego automatyczne identyfikowanie pojazdu na każdym etapie jego pobytu w terminalu ( wjazd, ważenie na wjeździe , załadunek/rozładunek, ważenie na wyjeździe, wydanie dokumentów przewozowych ).
Projektowane rozwiazanie RFID miało na celu umożliwić przejazd przez terminal przy założeniu, że kierowca nie może opuścić kabiny samochodu.
Po wjeździe na parking buforowy kierowca pojazdu udaje się do dyspensera znaczników RFID, gdzie po wpisaniu kodu PIN, automatycznie wydawany mu jest automatycznie znacznik RFID. W znaczniku RFID zapisany jest unikatowy identyfikator, który od tego momentu, aż do momentu wyjazdu z terminala jest niezbędny w celu identyfikacji pojazdu na kolejnych etapach procesu.
Dzięki wdrożeniu technologii RFID w nowo budowanym terminalu przeładunkowym udało się uzyskać skrócenie procesu załadunku i rozładunku.
Cykl przejazdu samochodu przez terminal, mierzony od wjazdu na teren terminala do wyjazdu przez bramę wyjazdową zmalał z ok. 40 do ok. 15 minut
Skrócenie cyklu możliwe było dzięki: